Od kiedy pamiętam jestem fanem marki Zeiss oraz ich obiektywów pod pełną klatkę. Mają w sobie coś wyjątkowego, co sprawia, że często po nie sięgam. Obecnie korzystam z kilku modeli tej firmy, a w przyszłości planuję powiększyć kolekcję o kilkanaście obiektywów Sony/Zeiss do pełnej klatki.
W tym poście chciałbym zaprezentować sprawdzone, starszej generacji szkła dla systemu Sony FE, które mimo swojego wieku wciąż zachwycają. Część z nich zdobyła uznanie wielu fotografów, podczas gdy inne niesłusznie przeszły bez większego echa.
Ostatecznie każdy fotograf powinien samodzielnie dobrać optykę odpowiadającą jego potrzebom, ale dla mnie magia obiektywów Zeiss jest niepodważalna. Co więcej, używane egzemplarze można znaleźć w bardzo przystępnych cenach.
Sony FE 50mm f/1.4 ZA Zeiss Planar T*
Sony FE 50 mm f/1.4 ZA Zeiss Planar T* to świetny i solidnie wykonany obiektyw, doskonały do portretów w szerszych kadrach. Podobnie jak model Zeiss 55 mm f/1.8, charakteryzuje się wyjątkową ostrością i interesującymi właściwościami optycznymi.
Choć jest nieco większy i cięższy od wspomnianego 55 mm, oferuje jaśniejszą przysłonę. A to pozwala na jeszcze lepsze odseparowanie tła od fotografowanego obiektu, tworząc efektowną plastykę obrazu.
Sony FE 50mm f/1.4 ZA Zeiss Planar T*
Gdybym miał wybrać obiektyw do podróży, zdecydowanie postawiłbym na 55 mm ze względu na jego mniejsze rozmiary i wagę. Jednak w przypadku sesji portretowych w studio, gdzie mobilność nie ma tak dużego znaczenia, Sony Zeiss 50 mm f/1.4 to doskonały wybór.
Jeśli nie przeszkadzają Ci większe gabaryty i dodatkowa waga, ten obiektyw naprawdę zachwyca swoją jakością i możliwościami optycznymi.
Sony FE 55mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*
Sony FE 55mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T* to jeden z tych obiektywów, które wywołują u mnie szeroki uśmiech. Jego kompaktowe wymiary, lekka i solidna metalowa konstrukcja oraz niesamowita plastyka obrazu sprawiają, że jest to szkło, do którego chętnie wracam. Choć jestem wielkim fanem ogniskowej 85mm do portretów, to smukła 55-tka stała się moim ulubionym obiektywem do pracy w plenerze.
Obiektyw jest naprawdę solidnie wykonany. Pomimo że jest najstarszym modelem Zeiss dla Sony (debiutował w 2013 roku), to autofokus nadal działa szybko i precyzyjnie. Ma w sobie coś wyjątkowego, co sprawia, że praca z nim jest czystą przyjemnością. Często zdarza się, że nie zdejmuję go z aparatu przez kilka dni z rzędu.
Sony FE 55mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*
Jeśli szukasz uniwersalnego obiektywu, który sprawdzi się zarówno w portretach, fotografii ulicznej, jak i astrofotografii, to 55mm f/1.8 Zeiss może być dla Ciebie idealnym wyborem.
Choć jego cena jest wyższa, to otrzymujesz w zamian produkt premium o kompaktowych rozmiarach, który jest wygodny w pracy poza studiem.
Zeiss Batis 85mm f/1.8 T*
Zeiss Batis 85mm f/1.8 T* to jeden z tych magicznych obiektywów portretowych, do których zawsze chętnie wracam. Cała seria Batis reprezentuje najwyższą jakość w ofercie Zeiss. Choć może nie dorównują plastycznością legendarnej serii Otus, posiadają autofokus, co czyni je bardziej wszechstronnymi.
Ogniskowa 85mm to dla mnie wyjątkowo uniwersalny wybór, który pozwala zachować pewien dystans od fotografowanej osoby. Daje to przestrzeń i komfort, ułatwiając pracę z modelem, zwłaszcza na początku sesji.
Zeiss Batis 85mm f/1.8 T*
Niektórzy mogą twierdzić, że 85mm bez przysłony f/1.4 nie jest wart uwagi. Jednak zdjęcia wykonane tym Batisem są naprawdę imponujące. Obiektyw jest wyraźnie ostrzejszy niż tańsze budżetowe modele 85mm i jednocześnie bardziej przystępny cenowo niż flagowe obiektywy Sony GM.
Osobiście cenię sobie plastykę i charakterystyczne kolory Zeiss, wzbogacone o doskonałe powłoki T*. Nie odczuwam braku jaśniejszej przysłony, a ten obiektyw idealnie spełnia moje oczekiwania.
Jeśli jednak szukasz absolutnie topowego szkła do systemu Sony E, warto rozważyć Sony FE 85mm F1.4 GM II – SEL85F14GM2.
Zeiss Batis 135mm f/2.8 T*
Zeiss Batis 135mm f/2.8 T* to kolejny obiektyw, który mam nadzieję wkrótce dodać do mojej kolekcji. Jak wszystkie modele z serii Batis, charakteryzuje się wyjątkową plastyką obrazu oraz pięknymi, nasyconymi kolorami, z których słynie Zeiss.
Zeiss Batis 135mm f/2.8 T*
Obecnie znajduje się na mojej liście sprzętu do kupienia, i jestem pewien, że prędzej czy później trafi do mojej torby fotograficznej. Choć jakość tego obiektywu jest na bardzo wysokim poziomie, to odpowiednik Sony GM zdobywa lepsze recenzje. Jednak ze względu na unikalny charakter optyki Zeiss, jestem przekonany, że Batis 135mm doskonale uzupełni mój zestaw.
Czemu korzystam z obiektywów Zeiss dla Sony EF?
Co wyróżnia obiektywy Zeiss na tle flagowych modeli Sony GM? Chociaż obiektywy Sony GM są znane z wyjątkowej ostrości, precyzji i szybkiego autofokusa, to Zeiss oferuje coś wyjątkowego. Swój zeissowy klasyczny, charakterystyczny wygląd obrazka i szkła. Mimo że obiektywy Zeiss są tak ostre jak GM, ich kolory, separacja planów i ogólna jakość obrazu wyróżniają się w sposób, który osobiście uważam za bardziej interesujący.
Dodatkowym atutem obiektywów Zeiss jest ich spójna kolorystyka. Zmieniając obiektywy między sobą, wciąż zachowujemy jednolity charakter obrazu. Jest to dość istotne zarówno w fotografii, jak i filmie.
Muszę przyznać, że mam słabość do obiektywów Zeiss dla Sony z pełną klatką, co może wpływać na moją opinię. Dla wielu osób obiektywy Sony G czy Sony GM będą lepszym wyborem i to w pełni zrozumiałe. W tym artykule jednak dzielę się swoimi osobistymi odczuciami.